V IT 2 min čtení

Kterak jsme (omylem) lovili rhyby

Disclaimer: V nadpise není překlep. Článek se s nadsázkou dotýká problematiky phishingu (počeštěně rhybaření), což je podvodná technika s cílem získat citlivé údaje o uživateli.

Nedávno jsem byl na zkoušce z Kybernality, kde hrozilo, že pokud si nevymyslím nějakou tématicky vhodnou historku, budu muset prokazovat znalosti. Příběh (pravdivý), na který jsem si vzpomněl, mi nakonec přijde docela zajímavý, tak se o něj podělím.

Je to už nějaký ten pátek, co jsme si s @illagrenan založili na doméně aplikace-facebook.cz web o vývoji Facebook aplikací. I stalo se, že jsme byli na první stránce googlu na dotaz „facebook kontakt“. Rázem nám začaly chodit maily, které naznačovaly, že si nás uživatelé pletou s facebook podporou. To nám přišlo docela pochopitelné. Dali jsme tedy na kontaktní stránku informaci o tom, že nejsme facebook podpora. Nepomohlo to. Dali jsme ji tam výrazněji. Nepomohlo to.

Mohli bychom se na tomto místě pozastavit nad lidskou nepozorností, ale pozastavíme se raději nad lidskou blbostí. Ještě zajímavější, než že nám lidi stále psali, bylo totiž to, co nám psali.

V mnoha případech nám neváhali poslat svoje přihlašovací údaje, nejčastěji abychom se přesvědčili, že něco opravdu nefunguje, že si to nevymýšlí. Favoritem byly stížnosti na bugy ve FarmVillu (hra na Facebooku). Jiní nám vyložili spoustu detailů o svém životě včetně adresy svého bydliště (jednou došlo i na rodné číslo manžela). Někteří nám ale jen vyhrožovali („vyřeště xxx nebo smažu svůj účet a přejdu na googl+!“).

Takových emailů nám chodilo několik denně. A teď si představte, kdybychom k tomu kontaktnímu formuláři přidali pole jméno a heslo a odstranili upozornění o tom, že „nejsme Facebook“… Kolik účtů bychom asi ulovili? Spousta uživatelů má k sociálním sítím stejné heslo jako k emailu (prý až 75 %). Kolik jich má stejné heslo třeba i k internetovému bankovnictví? A jak jste na tom vy?

Byli jsme tehdá ještě na gymplu, takže jsme z nudy na některé maily i odpovídali. Na vážné či slušné odkazem na oficiální podporu. K arogantním a hloupým jsme většinou přidali i nějaký vtípek. Závěrem pro pobavení úryvek z jedné konverzace (ale mohli bychom vydat celou knihu).

tazatel: DOBRÝ DEN PANE HLAVNÍ ADMINISTRÁTORE, PŘED ZHRUBA TŘEMI TÝDNY VÁS KONTAKTOVALA MOJE PŘÍTELKYNĚ A SPOLUHRÁČKA PANÍ xxx xxxx.ŠLO O BLOKOVÁNÍ VE HŘE TÍM ,ŽE NÁM DÁVALI VŠEM POŘÁD REOLOD A VRACELI VŠE DO PŮVODNĚ ŠPATNÉHO STAVU,PO ASI DVOU DNECH SE SITUACE STABILIZOVALA ,A BYL NAPOROSTÝ KLID HRA PROBÍHALA JAK MÁ.JENŽE !!!!!!!! ONI JSOU VYALÉZAVÍ… (zkráceno) LASKAVĚ TO NĚJAK VYŘEŠTE.
já: Dobrý den, před chvílí jsme volali do Států a Mark Zuckerberg říkal, že se omlouvá a že to ještě dnes vyřeší…NE NEVOLALI, nejsme Facebook podpora! Navštivte https://www.facebook.com/help.
Tazatel: Tak volali nebo nevolali?

(po 2 dnech)

Tazatel: TAK VOLALI NEBO NEVOLALI?