V IT 1 min čtení

Web na ubrousku

Není to tak dávno, co jsem četl knihu Nápady na ubrousku od Dana Roama. Celá kniha je pěkná a doporučuji k přečtení, ovšem mně osobně nejvíc zaujal hned úvodní příběh. Autor v něm ukazuje obrázek, který prý použil (kdysi dávno) k vysvětlení toho, co je vlastně webová stránka:

Tenhle obrázek mě hodně inspiroval a od té doby ho používám na většině úvodních schůzí s klienty, kteří poptávají firemní nebo osobní webovou prezentaci. Pomáhá mi v těchto oblastech:

  • Vysvětlit, co všechno obnáší udělat úspěšný web.
  • Společně si ujasnit, jaké má klient očekávání, co vlastně poptává.
  • Vysvětlit, jakou práci na projektu může zastat moje firma, koho mohu doporučit a s kým spolupracujeme v ostatních oblastech.

Každou z těchto tří položek považuji za naprosto klíčovou. Asi každý klient chce webovou prezentaci především jako kanál pro propagaci svých služeb, jako marketingový nástroj. Navzdory tomu hodně klientů o webu uvažuje především jako o softwaru, který je potřeba koupit nebo naprogramovat. A my, co jsme povoláním především vývojáři, máme tendenci v tom zákazníka nechat a nebo pokud tuto myšlenku ještě nemá, tak mu ji vnuknout třeba tím, že mu hned začneme ukazovat jaké CMS na to nasadíme (obsah se pak nějak doplní).

Přitom z technického hlediska je webová prezentace spíše komoditou, kde většinou není příliš co (nového) programovat. Většina práce je tedy ve všech ostatních oblastech. Pokud tuto skutečnost zamlčíme, možná klientovi dodáme web, se kterým bude v době odevzdání spokojený (design se líbí, CMS funguje), takže za to dostaneme i zaplaceno, ale z dlouhodobého hlediska web klientovi pravděpodobně nepřinese to hlavní k čemu byl určen – dobrou propagaci jeho služeb.

Ale zpátky k obrázkům. Původní autorův obrázek je skvělý pro začátek schůzky, jako výchozí odrazový můstek diskuze. Jak se ale dostáváme dále, může být přecijenom příliš zjednodušující. Proto ho během schůze doplňuji až zhruba do následující podoby:

Není to obrázek dokonalý, ani zcela samovysvětlující (což ovšem není u obrázků dle autora knihy nutné), ale pro ujasnění třech výše zmíněných oblastí mi slouží více než dobře.

Přesto musím přiznat, že umístěním některých „panáčků“ si nejsem jistý a byť to v danou chvíli pro klienta není moc podstatné, zajímal by mě váš názor. Kam byste mezi hlavní pilíře (funkce, obsah, značka) umístili třeba SEO analytika vy?


Čtěte dále